Przedszkole Samorządowe w Wielkich Drogach z Oddziałami Przedszkolnymi w Facimiechu
Strona głowna  /  Gr I Cytrynki
Gr I Cytrynki

Grupa "Cytrynki"

 

Październik

 

Tematyka kompleksowa:

1. Idzie jesień przez świat

2. Jesienna przyroda

3. Koszyk Pani Jesieni

4. Skarby jesieni

 

Ogólne cele wychowawczo- dydaktyczne:

  • poznanie znaczenia empatii jako ważnej wartości;

  • umiejetność rozpoznawania i nazywania ros?lin jako elemento?w przyrody;

  • uwraz?liwianie na piękno przyrody otaczające człowieka;

  • wychowanie do poszanowania środowiska przyrodniczego;

  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • poznanie oznak jesieni występujących w przyrodzie;

  • nabieranie sprawności motoryki małej;

  • rozumienie pojęć mały, duży;

  • kształtowanie umiejętności określania cech wielkościowych przedmiotów z użyciem określeń mały, duży;

  • wdrażanie do uważnego słuchania wypowiedzi innych ludzi;

  • zapoznanie z instrumentem muzycznym – kołatka;

  • wzbudzenie zainteresowania instrumentami muzycznymi;

  • ukazanie możliwości wykorzystania nietypowych pomocy związanych z porą roku do zabaw i ćwiczeń;

  • poznanie malarstwa o tematyce jesiennej;

  • rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem z kolorem farby;

  • kreowanie umiejętności wyrażania siebie w pracy plastycznej;

  • poszerzanie wiadomości dotyczących zwierząt leśnych;

  • nabywanie empatycznego stosunku do świata zwierzśt;

  • czerpanie przyjemnościi ze wspólnej eksploracji otoczenia;

  • zdobywanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego (mysz polna);

  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • czerpanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych;

  • nabywanie umiejśtności posługiwania się okreęleniami: wysoki / niski, wyższy / niższy, wysoko / nisko;

  • wspomaganie w rozwijaniu zdolności określania wyglądu ze względu na kształt;

  • nabywanie odpowiedzialności podczas działań grupowych;

  • poznanie nowej metody uczenia się na pamięć (z użyciem symboli);

  • uwrażliwianie na muzykę;

  • konstruowanie sylwet ptaków;

  • kształtowanie umiejętności rozumienia malarstwa i jego przekazu;

  • odczuwanie poczucia sprawstwa w działaniach plastycznych;

  • us?wiadamianie konieczności dbania o własne zdrowie;

  • określenie zasad zdrowego odżywiania;

  • poznanie znaczenia zwrotu ubierać się na cebulkę;

  • zapoznanie się z wyglądem dyni;

  • kształtowanie umiejętności opisywania go słowami;

  • kształtowanie zainteresowań darami jesieni poprzez zabawy językowe;

  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • utrwalanie nazw figur geometrycznych (koło, trójkąt, kwadrat);

  • dostrzeganie kształtu koła w środowisku przyrodniczym;

  • stwarzanie okazji do wspólnego dostrzegania piękna przyrody;

  • muzykowanie z użyciem darów jesieni: kasztanów;

  • kształtowanie umiejętnościi opracowywania ruchów do piosenki;

  • rozwijanie wrażliwości muzycznej;

  • łączenie pojęć: dobry / zły z kolorami;

  • tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna lasu i jego darów jesienią;

  • wzbogacanie doświadczeń plastycznych;

  • rozpoznawanie wyglądu, smaku i koloru owoców i warzyw;

  • kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o swoje zdrowie;

  • wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem;

  • zdobywanie wiadomości o kapuście;

  • tworzenie okazji do eksperymentowania z produktami spożywczymi;

  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • zdobywanie wiadomości na temat kukurydzy i produktów z niej powstałych;

  • umiejętność nazywania produktów spożywczych;

  • rozumienie znaczenia warzyw dla zdrowia;

  • poznanie owoców i ich nazw;

  • umiejętność rozrożniania owoców;

  • rozwijanie wrażliwości muzycznej;

  • nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne;

  • wykorzystanie ziemniaka jako materiału do prac plastycznych;

  • kształtowanie pomysłowości i twórczości;

  • rozwijanie umiejętności społecznych.

 

Piosenka:

„Kolczasty jeż” –sł. Natalia Kuczyńska, muz. Zimowiej Kompaniejec
A w ogrodzie jeżyk śpi.
Zbudź się, jeżu, zbudź.
Lecz nie podam ręki ci,
Bo mnie będziesz kłuć.

Ref.: Chociaż na grzbiecie
Jeżyk kolce ma,
To każde z dzieci
Lubi go jak ja.

Mój jeżyku, odwiedź nas,
Do przedszkola śpiesz.
Był już kotek gościem raz,
Może być i jeż. 

Ref.: Chociaż na grzbiecie
Jeżyk kolce ma,
To każde z dzieci
Lubi go jak ja.

Wrzesień

Tematyka kompleksowa

 

1. W przedszkolu

2. Nasze przedszkole

3. Oto ja

4. Jestem bezpieczny

5. Pomocna dłoń

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • zapoznanie dzieci z Nauczycielem.;

  • poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych;

  • stwarzanie przyjaznej atmosfery w nowej sytuacji dla dziecka;

  • rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach sali;

  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • zachęcanie do zwracania się do siebie po imieniu;

  • poznanie wyposażenia łazienki;

  • umiejętność dobierania elementów zbioru ze względu na ich przeznaczenie;

  • kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w grupie;

  • poznanie określeń na górze, na dole i rozwijanie orientacji na kartce;

  • wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych proszę, dziękuję;

  • tworzenie sytuacji sprzyjających zgodnemu współdziałaniu podczas zajęć ruchowych;

  • posługiwanie się nazwami podstawowych kolorów;

  • uczenie się wykonywania czynności porządkowych;

  • tworzenie sytuacji prowadzących do rozwoju samodzielności;

  • rozumienie i utrwalenie znaczenia pojęcia uprzejmość i kreowanie sytuacji do poznania wartości społecznych;

  • kształtowanie umiejętności uprzejmego zachowania się w każdej sytuacji;

  • stwarzanie sytuacji zwiększających poczucie własnej wartości;

  • rozumienie pojęcia para i umiejętność jego odzwierciedlania w różnych kontekstach zabawowych;

  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • rozumienie i wykonywanie poleceń słownych;

  • rozumienie potrzeby używania słów proszę, dziękuję, przepraszam;

  • doskonalenie umiejętności przeliczania w dostępnym zakresie;

  • budowanie poczucia przynależności grupowej;

  • rozumienie potrzeby obecności osoby dorosłej w życiu dziecka;

  • kształcenie słuchu muzycznego;

  • wspomaganie dziecka w nabywaniu umiejętności wyrażania potrzeb;

  • poznanie zawodów ludzi pracujących w przedszkolu;

  • rozwijanie plastycznej inwencji twórczej;

  • nabywanie szacunku do pracy innych ludzi;

  • poznanie zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się po drodze;

  • kształtowanie umiejętności dzielenia się przestrzenią z innymi osobami oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu;

  • zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw;

  • poznanie zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię;

  • stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;

  • zachęcanie do wspólnej zabawy;

  • zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie;

  • kształtowanie umiejętności używania liczb porządkowych: pierwszy, drugi, trzeci;

  • zwracanie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad grupowych;

  • poznanie instrumentu (grzechotki) oraz jego dźwięku;

  • nabywanie doświadczeń wyrażania opowieści ruchem;

  • kształtowanie postawy poszanowania dla wytworów własnych i innych ludzi;

  • rozwijanie pasji poszukiwania i eksperymentowania z surowcem naturalnym;

  • zdobywanie wiedzy na temat nazewnictwa odzieży;

  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własną odzież;

  • tworzenie sytuacji sprzyjających aktywności fizycznej;

  • nabywanie wiedzy na temat niebezpieczeństw grożących w domu;

  • kształtowanie umiejętności układania historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń;

  • rozwijanie zainteresowania literaturą dla dzieci;

  • poznanie pracy policjanta, utrwalanie numeru alarmowego;

  • kształtowanie myślenia logicznego, klasyfikowanie przedmiotów;

  • uświadamianie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia;

  • poznanie zawodu lekarza;

  • poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała.

  • poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.

  • kształtowanie poczucia przynależności do grupy;

  • przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza podczas zabaw ruchowo-naśladowczych;

  • poznanie zawodu strażaka;

  • wzbudzanie szacunku dla pracy strażaka;

  • wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac konstrukcyjnych.

 

Piosenka:

Idą buty do przedszkola (sł. Anna Bernat, muz. Michał Ciechan)

Już od rana tupu tup

Po chodniku tupią buty!

Każdy but śpieszy się,

Do przedszkola zdążyć chce!

 

Ref.: Do przedszkola-la-la-la,

Biegnie Grześ i Ola-la! J

eden but i drugi but…

Hop la la la tupu tup!

Tupią buty tupu tup,

Jak piłeczki sobie skaczą,

Każdy but dobrze wie,

Sznurowadła wiąże się!

 

A w przedszkolu buty śpią

W kolorowych ciepłych workach,

Każdy but i we śnie

Do przedszkola śpieszy się!

 

Ref.: Do przedszkola-la-la-la…


Ostatnia aktualizacja: 2020-10-02